Piše: Mare Knežević
Zadarska tvrtka morala je otkazati 23 milijuna kuna vrijedan ugovor za usluge čišćenja prostorija državnih tijela, među kojima su i bolnice te neki uredi Ministarstva unutarnjih poslova, zbog nedostatka radne snage
(24sata) Ovo je grozota, nitko se ne prijavljuje na natječaje. Ma tko će u toku sezone raditi za 3000 kuna?! Nitko! Outsourcing je napravio svoje. Sad svi govore da smo trebali zaposliti naše spremačice, a ne biti ovako jadni. Kazao nam je to naš izvor iz državne tvrtke, odnosno njezine podružnice u Istri, gdje su bez usluga čišćenja pred samu sezonu ostali neki uredi porezne i carinske uprave, katastri, podružnice Hrvatske pošte i Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje…
Nedostatak radne snage, povećanje minimalne plaće i kašnjenje postupaka javne nabave glavni su razlog prestanka rada i blokade tvrtke iz Zadra koja se bavi pružanjem usluga čišćenja. Kazao nam je to Mile Župan, izvršni direktor firme.
– Mi smo posao dobili preko javnog natječaja i radili smo koliko smo mogli. Iz mjeseca u mjesec pokušavali smo se izvući, dvaput je dizan iznos minimalca, a novac je ostajao isti i to više nismo mogli pratiti. Rekao bih da je u suštini za sve kriva spora i inertna administracija i provođenje javne nabave koje je stalno kasnilo – kaže nam Župan.
Tvrtka Adriatic servis je u postupku javne nabave dobila posao čišćenja prostorija državnih tijela u ukupnoj vrijednosti 23 milijuna kuna. Krajem svibnja tvrtka je obavijestila državna tijela da je “zbog nedostatka radne snage i posljedičnog povećanja primanja zaposlenika, uz nepromijenjenu razinu prihoda i kašnjenje s objavom postupaka javne nabave došla u stanje nelikvidnosti i gubitka u poslovanju, zbog čega nije uspjela isplatiti plaće za travanj i nalazi se u blokadi te više nije u stanju pružati usluge čišćenja poslovnih prostorija”.
Ova tvrtka imala je ugovore u pružanju poslova čišćenja poslovnih prostorija u Splitu, Rijeci i Puli te u 15 županija. Obavljali su i poslove čišćenja u Općoj Bolnici Virovitica, Domu zdravlja Zagreb Zapad i Domu Zdravlja Splitsko-dalmatinske županije.
– Našli smo se u golemom problemu kada nam je tvrtka Adriatic servis otkazala usluge čišćenja. Sada smo umjesto njih morali angažirati nekoliko različitih manjih servisa, što će nas koštati znatno više nego prije – rekao nam je dr. Miroslav Hanževački, ravnatelj Doma zdravlja Zagreb-zapad.
Mjesecima prije otkazivanja suradnje, pojašnjava dr. Hanževački, u Domu zdravlja su bili nezadovoljni kvalitetom usluge Adriatic servisa. Sustav javne nabave, naime, favorizira najjeftinije ponuđače i nikad se ne zna kakva će usluga biti iza takve ponude.
– Predstavili su se kao iskusni u čišćenju velikih tvrtki i znam da su imali ugovore s najvećim javnim poduzećima. No, čišćenje zdravstvenih ustanova je vrlo specifično i ne mogu se laboratorij ili ordinacija očistiti jednako kao uredi. Ne znam jesu li prije nas imali nekih većih iskustava s održavanjem higijene u zdravstvenim ustanovama – govori dr. Hanževački, koji je ravnatelj Doma zdravlja pet godina i naslijedio je od prethodnika ovu outsourcing varijantu čišćenja ustanove.
Godišnje su, kaže, Adriatic servisu plaćali oko 1,8 milijuna kuna za uslugu na 27 lokacija Doma zdravlja i 16.500 metara kvadratnih koje je trebalo održavati. Ako bi Dom zdravlja htio kompletno čišćenje imati u svojim rukama, bez vanjskih suradnika, trebao bi zaposliti 35 čistačica. Financijski gledano, kaže dr. Hanževački, jednako bi koštala takva varijanta kao i angažman outsourcing firme. No najboljom opcijom smatra kombinaciju.
– Bilo bi najučinkovitije i najisplativije dio čistačica zaposliti u domu zdravlja, a istodobno imati ugovor s dvije vanjske tvrtke. Jednom koja će imati stalni angažman, i drugom koja će biti u pripravnosti, kada zatreba. Sada tražimo načine da organiziramo nešto takvo i da pritom ispoštujemo sva pravila javne nabave – tumači ravnatelj Doma zdravlja Zagreb-zapad, dodajući da onaj tko čisti zdravstvenu ustanovu mora biti educiran kako se to radi, zbog zahtjevnih standarda za kvalitetom čišćenja, ali i poznavanja pravila o zbrinjavanju medicinskog otpada.
Čistačica ni za lijek: Samo u Zadru fali ih 25
Zanimanje čistača ili čistačice postalo je deficitarno i kako već nekoliko godina traje borba za svakog radnika. Prema podacima zadarskog ureda Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, trenutačno osam firmi traži ukupno 25 čistača ili čistačica samo na zadarskom području. – Pokrivali smo i područje Istre i južnih dalmatinskih županija, u Istri je nezaposlenost u ovom zanimanju nula posto – kaže Župan.
Ukupno čak 600 djelatnika firme ostalo je bez posla.
– Nadam se da će tvrtka koja dobije posao na sljedećem javnom natječaju zaposliti naše bivše djelatnike i da neće provoditi vrijeme na burzi. Sad nastojimo da svi dobiju plaću za posao koji su odradili. Saznajemo i kako se za usluge čišćenja u turističkim područjima na oglašene javne nabave nije javio nijedan ponuditelj.
Siniša Kuhar, glavni tajnik Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske, oštro je reagirao na posljednja događanja.
– Outsorcing je zvučao dobro kad posla ima i kad sve funkcionira. Najlakše je zaposliti djelatnike na određeno i produživati im ugovor, pa kad sve propadne nikom ništa. Nije ni čudo što ljudi odlaze u Irsku, jer ne samo da su im plaće male ovdje, nego nemaju nikakvu sigurnost – rekao je Kuhar.