SAMOSTALNI SINDIKAT ZDRAVSTVA I SOCIJALNE SKRBI HRVATSKE
Na web stranici Ministarstva socijalne politike i mladih objavljen je Prijedlog Pravilnika o minimalnim uvjetima za pružanje socijalnih usluga.
Pravilnikom se utvrđuju minimalni uvjeti koje pružatelj socijalnih usluga mora ispuniti , kako za zgradu i opremu tako i za kadrove.
Predmet interesa sindikata su normativi radnika . Kao model za davanje primjedbi uzeti su minimalni uvjeti za domove za starije i nemoćne osobe. Ukazujemo na slijedeće probleme:
- Minimalni uvjeti potrebnog broja stručnih i drugih radnika potpuno su nekritični, diskriminirajući i nelogični.
Normativi svih profila radnika smanjeni su u odnosu na postojeći Pravilnik iako smo već mnogo puta ukazivali na premali broj predviđenih izvršitelja na nekim poslovima, posebno u vrijeme korištenja godišnjih odmora ili bolovanja. Uz primjenu predloženih normativa kvaliteta i obim socijalnih usluga biti će znatno smanjeni. - Člankom 47. predviđeno je da za korisnike koji mogu samostalno obavljati poslove kuhanja, glačanja, pranja, čišćenja i druge poslove sukladno kućnom redu, pružatelj usluge ne osigurava radnike za obavljanje tih poslova. Ova odredba vrlo je diskutabilna a u nekim slučajevima besmislena jer veliki je broj korisnika socijalnih usluga u ustanovama koji su postali korisnici tih usluga zato što nisu bili u stanju samostalno obavljati osnovne životne potrebe. S druge strane nezamisliva nam je situaciji i uvjeti u kojima bi korisnici uopće mogli sami sebi kuhati obroke, prati rublje i dr…
- Na poslovima održavanja i higijene prostora i opreme te odjeće i obuće korisnika (članak49) predloženi normativi potpuno su nerealni , pogotovo što su u njih uračunati slobodni dani, godišnji odmori i smjenski rad.
Usluga održavanja i higijene prostora te minimalni broj radnika za navedenu uslugu se ne mogu vezati uz broj korisnika nego uz odgovarajuću kvadraturu te uz stupnjeve usluga, kako ne bi došlo do kršenja Zakona o zaštiti na radu kao i širenja intrahospitalnih infekcija .
Primjer: na 100 „pokretnih“korisnika u stalnom smještaju u domu za starije i nemoćne osobe predviđena je jedna čistačica. Uza sav trud u pokušaju da zamislimo kako bi to funkcioniralo u praksi, ne možemo dokučiti kako bi jedna čistačica 365 dana u godini održavala čistima 100 stambenih jedinica u kojima žive bolesne starije osobe koje su došle u ustanovu iz razloga što nisu bile u stanju obavljati osnovne kućanske poslove u svome domu. Pojam „samostalne pokretne osobe“ ne znači da su te osobe u stanju održavati higijenu prostora u kome žive , već to znači da su u stanju samostalno se odijevati i brinuti o osobnoj higijeni. Sve osobe smještene u dom za starije i nemoćne osobe očekuju da im se dnevno obave neki poslovi kao što je: odnošenje smeća, barem osnovno čišćenje i dezinfekcija kupaonice i sanitarnog čvora.
Samo onaj tko nikada nije upoznao život i korisnike u domu za starije i nemoćne osobe može predvidjeti da je čišćenje i spremanje soba korisnika dovoljno jednom u dva tjedna. - U članku 50. predloženi su vrsta i normativ kadrova za pripremu obroka. I ovaj normativ predviđen je univerzalno za sve socijalne domove, iako su potrebe vrlo različite i specifične.
Neshvatljivo je kako će jedan kuhar na 100 korisnika pripremiti tri obroka (čl.50.), uz zagarantirano pravo radnika na tjedni odmor, neradne dane te godišnji odmor (čl.31.st.2.). Servirke su potpuno izostavljene iako potreba za njihovim radom možda u nekim ustanovama i ne postoji ali u drugima je nezamjenjiva. Ponovo za primjer možemo navesti domove za starije i nemoćne osobe gdje je nepostojanje servira ozbiljan problem i potpuno je nemoguće da si i oni korisnici koji su „pokretni“ mogu sami donijeti obrok za stol . Ulazak korisnika u kuhinju radi uzimanja obroka ozbiljno bi narušio i pravila HACCP-a. - U članku 51. naveden je normativ za radnike na financijsko-računovodstvenim poslovima, koji počiva na broju korisnika (1 radnik na 150 korisnika). Mišljenja smo da broj korisnika ne može biti mjerilo za ove poslove, već obim poslova koji proizlazi iz zakonskih obveza i poslova koji su svakim danom sve veći. , a vezani su i uz broj zaposlenih.
- Člankom 52. navodi se mogućnost zapošljavanja jednog vozača za 12 korisnika, ali samo onih s tjelesnim oštećenjem. Osim korisnika s tjelesnim oštećenjem potreba za prijevozom postoji kod bolesnih osoba (od djece do odraslih i starijih osoba), kao i za prijevoz starijih i nemoćnih osoba koje same ne mogu odlaziti na specijalističke i druge zdravstvene pregleda, banke i druga mjesta na koja moraju odlaziti kao i svi drugi građani.
- Normativ za zapošljavanje kućnog majstora dvosmislen je : na jedan način veže se za broj i kategoriju korisnika a onda se pojavljuje i normativ prema građevini u kojoj je smješten određeni broj korisnika. Posao kućnog majstora jest vezan i za broj korisnika u smislu otklanjanja kvarova pa količina tih poslova zaista ovisi o broju korisnika (bez obzira na kategoriju korisnika) ali najveći dio poslova kućnog majstora ovisi o opremi objekta: broju kotlovnica, plinske stanice, sustavu grijanja prostora i vode, broju liftova, sustavima zaštite od požara i protueksplozijske zašite i još mnogo druge opreme koja u svakom trenutku mora biti sigurna i ispravna, odnosno na vrijeme uočeni nedostatci kako ne bi došla u pitanje sigurnost korisnika, radnika i imovine.
- Ostaje za primjetiti da osim poslova servira hrane Pravilnik nije predvidio još niz drugih poslova a bez kojih niti jedna ustanova ne može funkcionirati:
– poslovi ekonoma i skladištara nužni su za normalno funkcioniranje ustanove
– u mnogim ustanovama rad i neke sigurnosne mjere (zaštita od požara, plinodojava i vododojava) vezane su za 24 satnu nazočnost recepcionara ili portira, a telefonske centrale i mogućnost telefoniranja korisnika ovisi isključivo o njihovoj nazočnosti
– vozači u ustanovama obavljaju niz poslova: osim mnogobrojnih prijevoza korisnika oni obavljaju poslove predaje i preuzimanja pošte, predaju i preuzimanje financijskih dokumenata i novca u poslovnim bankama , nabavke roba za kojima ustanova ima svakodnevne potrebe, u ustanovama koje pružaju usluge pripreme obroka za vanjske korisnike te obroke u domove korisnika dostavljaju vozači i serviri.
– kadrovski poslovi, poslovi izrade ugovora, akata ustanove, evidencije i kontrole atestne dokumentacije, poslovi zaštite na radu, zaštite od požara, ekologije, javne nabave i još niz sličnih poslova, uvjetovanih zakonima uopće nisu predviđeni.
Stoga se s pravom pitamo tko će obavljati te poslove?
26. veljače. 2014.
Marija Bodrožić – Zorić