Tko će uopće, i kada, pregovarati u ime javnih službi?

CRNI SCENARIJ KOLEKTIVNI UGOVOR OTKAZAN, A KAD ĆE NOVI – ZBOG ZAKONA O REPREZENTATIVNOSTI – NE ZNA SE

(NOVI LIST, 29. rujna 2012.) ZAGREB » Pregovori za novi Temeljni kolektivni ugovor u javnim službama (TKU), teško će započeti prije studenog, a u najgorem slučaju zaposlenima u obrazovanju, zdravstvu, socijali i kulturi moglo bi se dogoditi da neko vrijeme budu bez tog dokumenta. Naime, nakon što je Vlada otkazala postojeći TKU njegov tromjesečni otkazni rok ističe najkasnije 19. prosinca. Pregovori za novi TKU mogu započeti tek nakon što se prema odredbama Zakona o reprezentativnosti (ZORP) formira sindikalni pregovarački odbor. Vlada sindikate direktno nije pozvala na nove pregovore, no od Povjerenstva za utvrđivanje reprezentativnosti zatražila je da sastavi pregovarački odbor za javne službe.
Dok nije postojao ZORP bilo je prijepora oko formiranja pregovaračkog odbora u javnim službama. Novi Zakon ih nije eliminirao pa će formiranje tog pregovaračkog odbora i dalje biti upitno. Rješenja novog Zakona o reprezentativnosti maksimalno su zakomplicirala sastav pregovaračkih odbora, pa je teško da će pregovori početi prije debele jeseni.
Četiri područja za koja se u javnim službama pregovara, prema Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti su obrazovanje, djelatnosti zdravstvene zaštite i socijalne skrbi, umjetnost, zabava i rekreacija te javna uprava i obrana; obvezno socijalno osiguranje. U toj podjeli, neki bi od sadašnjih sindikalnih pregovarača mogli »izvisiti«. Primjerice, zdravstvo i socijala su jedna djelatnosti, pa je pitanje mogu li za to područje pregovarati tri sindikata kao do sada. U obrazovanju, pak, djeluje najmanje pet sindikata. Do sada su za TKU pregovarala tri. Sada bi, uz striknu primjenu ZORP-a u pregovarački mogao ući najveći, a to je zasigurno Sindikat hrvatskih učitelja. No, resorni ministar javno je kazao kako će pregovarački odbor za javne službe imati 11 članova te da u njega ulazi i sindikat Preporod, koji do sada nije imao pristup pregovorima za TKU. Ne sumnjajući u brojčanu snagu tog sindikata, pitanje je kako se i prije utvrđivanja brojčanog stanja zna tko će pregovarati za javne službe. I taj podatak baca sumnju na transparentnost odabira sedam članova pregovaračkog odbora koji će se birati temeljem razmjernosti. A to je zapravo, problem važećeg zakona kojeg će praksa zasigurno natjerati na izmjene.
G. GALIĆ